Przewagę humanistów nad umysłami ścisłymi doskonale widać na przykładzie wyników tegorocznego testu gimnazjalnego. Matematyka kuleje od dawna, ale aż tak źle nie było od dłuższego czasu. Cieszy (w niektórych szkołach) wysoki poziom nauczania języków obcych.
Tegoroczny egzamin gimnazjalny uczniowie pisali na nowych zasadach. Testy gimnazjalne 2012 obejmowały trzy części – humanistyczną z językiem polskim, historią i WOS-em, matematyczno-przyrodniczą z matematyką i przedmiotami przyrodniczymi oraz część językową. W powiecie włodawskim, tak jak i w całym województwie, gimnazjaliści najlepiej napisali część humanistyczną. Brylowały zwłaszcza dwie szkoły – Gimnazjum Publiczne w Urszulinie (63,9 proc.) oraz Zespół Szkół – Gimnazjum im. Jana Pawła II w Woli Uhruskiej (63,6 proc.). – Dobra praca nauczycieli przyniosła efekt – mówi Mirosław Chudzik, dyrektor z Urszulina. – Wypadliśmy lepiej niż województwo i kraj, więc jest się z czego cieszyć – dodaje. Zadowolenia nie kryje również Mirosław Konieczny, dyrektor ZS w Woli Uhruskiej. – Cieszymy się z wyników, bo potwierdzają one doskonałe przygotowanie naszej kadry pedagogicznej oraz zaangażowanie uczniów – twierdzi Konieczny. Te dwie szkoły okazały się najlepsze również w części matematyczno – przyrodniczej, z tym, że zamieniły się miejscami. Gimnazjaliści z Woli Uhruskiej ze średnią 49,4 proc. wyprzedzili swoich równolatków z Urszulina (48,8 proc.). Tuż za nimi, uplasowały się szkoły z Włodawy: Publiczne Gimnazjum nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego i Publiczne Gimnazjum nr 2 im. Zamoyskich. – Uzyskaliśmy lepsze wyniki niż nasz największy konkurent zza miedzy – chwali się Mariusz Telepko, dyrektor PG nr 1. – Najlepiej naszym uczniom poszły egzaminy z języka angielskiego oraz z przedmiotów ścisłych. Jestem bardzo zadowolony, że egzamin w nowej formule, który nazywany jest „małą maturą” i stanowi dla uczniów punkt wyjścia do kolejnych egzaminów, wypadł tak dobrze – dodaje Telepko. Najgorzej, i to zarówno w przedmiotach ścisłych, jak i w humanistycznych wypadło Gimnazjum Publiczne im. Józefa Piłsudskiego w Dubecznie. – Rzeczywiście odstajemy od średniej, dlatego już teraz zaczęliśmy robić analizy, co złożyło się na takie rezultaty – mówi Teresa Maśloch, dyrektor szkoły. – Na pewno jedną z przyczyn jest niski potencjał edukacyjny uczniów klas trzecich. Co jeszcze, okaże się po przeprowadzeniu analiz – dodaje Maśloch.
Na różnym poziomie u włodawskich gimnazjalistów stała znajomość języków obcych. Najlepiej pod tym względem wypadło Publiczne Gimnazjum nr 2 im. Zamoyskich we Włodawie. – Jestem bardzo zadowolony z tegorocznych egzaminów, tym bardziej, że 11 uczniów naszej szkoły z testu uzyskało wynik 100-procentowy – mówi Dariusz Semeniuk, dyrektor PG nr 2. – A to zdarza się nieczęsto – podkreśla z dumą. Doskonałym wynikiem pochwalić się też może gimnazjum z Hanny, którego uczniowie najlepiej napisali test z języka angielskiego w stopniu podstawowym. Ich średnia to 74,4 procent, więc naprawdę nie mają się czego wstydzić. Na przeciwległym końcu zestawienia, jeżeli chodzi o języki, znalazły się szkoły z gmin Hańsk i Stary Brus, w których to wybitnych lingwistów było najmniej.
Agata Zakrzewska z wydziału edukacji UM Włodawa mówi, że tak słabych wyników gimnazjaliści nie uzyskali już dawno. Podkreśla jednak, że takie zestawiania nie są do końca obiektywne, ba, krzywdzą niektóre szkoły. – Jeżeli jakaś szkoła uzyskała z testów gimnazjalnych wynik średni, a potencjał edukacyjny jej uczniów był niski to świadczy to o dobrze wykonanej przez nauczycieli pracy – twierdzi Zakrzewska. – W sytuacji odwrotnej, gdy szkoła uzyskuje wysoki, ale podobny do lat poprzednich rezultat, o postępie edukacyjnym nie może być mowy. Jak w takim razie wskazać lepszą z nich?
Publiczne Gimnazjum nr 1 im. ks. Stanisława Konarskiego: cz. humanistyczna – 63,1 proc., cz. mat.-przyr. – 46,6 proc., j. angielski p.p – 63,7 proc., j. angielski p.r – 51,2 proc., j. niemiecki p.p 51,4 proc., j. niemiecki p.r – 24,3 proc., j. rosyjski p.p – 42,8 proc., j. rosyjski p.r – 25,8 proc.
Publiczne Gimnazjum nr 2 im. Zamoyskich we Włodawie: cz. humanistyczna – 62,8 proc., cz. mat.-przyr. – 46 proc., j. angielski p.p – 63,5 proc., j. angielski p.r – 43,8 proc., j. niemiecki p.p. – 55,7 proc., j. niemiecki p.r – 25,8 proc., j. rosyjski p.p – 86,5 proc., j. rosyjski p.r – 54,8 proc.
Gimnazjum w Hannie: cz. humanistyczna – 60,9 proc., cz. mat.-przyr. – 45,1 proc., j. angielski p.p – 74,4 proc., j. ngielski p.r – 48,8 proc., j. rosyjski p.p – 71,9 proc.
Gimnazjum Publiczne im. Józefa Piłsudskiego w Dubecznie: cz. humanistyczna – 58,6proc., cz. mat.przyr. – 36,4 proc., j. angielski p.. – 48,9 proc., j. angielski p.r – 21,1 proc.
Gimnazjum Publiczne w Starym Brusie: cz. humanistyczna – 59,2 proc., cz. mat.-przyr. – 46,3 proc., j. angielski p.p – 60,3 proc., j. angielski p.r – 36,9 proc., j. rosyjski p.p – 63,5 proc., j. rosyjski p.r – 27,3 proc.
Gimnazjum Publiczne w Urszulinie: cz. humanistyczna – 63,9 proc., cz. mat.-przyr. – 48,8 proc., j. angielski p.. – 68,1 proc., j. angielski p.r – 50,3 proc., j. rosyjski p.p – 75,9 proc., j. rosyjski p.r – 48,1 proc.
Zespół Szkół – Gimnazjum im. Jana Pawła II w Woli Uhruskiej: cz. humanistyczna – 63,6 proc., cz. mat.-przyr. – 49,4 proc., j. angielski p.p 67,8 proc., j. angielski p.r – 50,6 proc., j. rosyjski p.p – 72,5 proc., j. rosyjski p.r – 41 proc.
Publiczne Gimnazjum w Wyrykach: cz. humanistyczna – 60 proc., cz. mat.-przyr. – 41,9 proc., j. angielski p.p – 57,5 proc., j. angielski p.r – 39 proc., j. rosyjski p.p – 77,5 proc., j. rosyjski p.r – 50 proc.
(p.p – poziom podstawowy, p.r – poziom rozszerzony)
Źródło: Nowy Tydzień