1-15 sierpnia , Włodawski Dom Kultury; Al. Piłsudskiego 10.Motywem przewodnim warsztatów jest „dojrzewanie jako podróż”, stąd tytuł końcowej prezentacji: Uwaga! Skaczę!. Specyficzne miejsce, jakim jest Włodawa, skłania do poddania refleksji procesu dorastania, poszukiwania i formowania swojej tożsamości jako zmiany miejsca. Rodzinne miasto oferuje edukację jedynie na poziomie średnim. Jeśli chce się kontynuować naukę – trzeba wyjechać z domu. A kiedy wyjedzie się raz – powrót staje się coraz bardziej abstrakcyjny.
Ten gest wyjazdu w celu edukacji i zdobycia wiedzy o świecie i sobie samym, gest opuszczenia rodzinnego gniazda można porównać do rytualnego soulseek – rytuału inicjacyjnego w niektórych plemionach indiańskich. W związku z tym proces formowania się jednostki, jej dojrzewanie jest równoznaczne z oddalaniem się od rodzinnej miejscowości. Schemat tego „porzucania” jest tak naturalny, że właściwie nie nosi już znamion wyboru, ale konieczności.
Interesuje nas starsza młodzież (gimnazjum, liceum), gdyż to oni za chwilę, tuż po maturze, opuszczą swoje rodzinne miasto na zawsze, to moment, kiedy już nie są dziećmi, ale jeszcze nie są dorosłymi i muszą dokonywać pierwszych, najważniejszych wyborów. Proponujemy pracę w czterech grupach warsztatowych oraz dyskusyjny klub filmowy. Taki program pozwala na możliwie najszerszą eksplorację tematu dojrzewania jako podróży, formowania Ja w kontekście lokalnym i globalnym. Miejscem naszych działań będzie Włodawski Dom Kultury. Ważne jest dla nas, aby zwrócić uwagę lokalnej społeczności oraz mediów na potrzeby, zainteresowania, problemy młodzieży. Naszym celem jest zachęcenie młodzieży do kreowania swojego otoczenia oraz do kontynuowania działań artystycznych i tworzenia oddolnych inicjatyw po zakończeniu warsztatów. Po więcej informacji napisz do nas: latowteatrze2012@gmail.com
Lato w Teatrze jest atrakcyjną ofertą teatralną dla uczniów, którzy z różnych przyczyn spędzą wakacje w swojej miejscowości. Projekt został zainicjowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i jest koordynowany przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
Tegoroczna piąta już edycja teatralnych półkolonii i warsztatów odbywa się między 30 czerwca a 31 sierpnia 2012 roku w dwudziestu sześciu miejscowościach w całej Polsce. Codziennie przez dwa tygodnie uczestnicy projektu pracują nad spektaklem pod opieką profesjonalnych artystów w sprofilowanych grupach: aktorskiej, scenograficzno-kostiumowej, muzycznej, dokumentacyjno-promocyjnej lub technicznej. Na koniec przedstawienie prezentowane jest w teatrze bądź innej przestrzeni miejskiej. W tym roku obok projektów teatralnych w ramach programu realizowane są także projekty taneczne we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.
Dwa tygodnie spędzone w teatrze są dla dzieci szansą na poznanie i samodzielne wykorzystanie teatralnego języka, a przede wszystkim na twórcze wyrażenie siebie. Profesjonalni artyści mogą podzielić się doświadczeniem zawodowym i zaprezentować swoje metody pracy, a także poznać potrzeby i wrażliwość młodej widowni. Dzięki realizacji projektu Lato w teatrze teatr staje atrakcyjnym ośrodkiem działań twórczych i edukacyjnych również podczas wakacji, zyskując sobie tym samym nowych widzów, którzy w ciągu sezonu często nie uczestniczą w życiu kulturalnym.
W tegorocznej edycji projektu biorą udział:
Stowarzyszenie Teatr Okno w Białymstoku, Stowarzyszenie Kulturalno-Edukacyjne „Stacja Bukownica” w Bukownicy, Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy, Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku, Stowarzyszenie „In gremio” w Gdyni, Centrum Kultury w Knurowie, Stowarzyszenie Kultury Niefizycznej w Pietrzykowie, Fundacja MI-RO-RO w Kolbudach, Teatr Bagatela im. T. Boya-Żeleńskiego w Krakowie, TEATR FIGUR KRAKÓW Fundacja Działań Twórczych, Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Stowarzyszenie Rozwoju Wsi NOVA w Łośnie, Stowarzyszenie Teatralne CHOREA w Łodzi, Bydgoski Teatr Lalek „Buratino” w Małej Nieszawce, Muzeum Ziemi Mogileńskiej w Mogilnie, Żuławski Ośrodek Kultury w Nowym Dworze Gdańskim, Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie, Opolski Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki, Stowarzyszenie Teatralne Teatr Cinema w Michałowicach, Fundacja im. ks. Siemaszki – Centrum Edukacyjne Radosna Nowina w Piekarach, Teatr Lalek „Pleciuga” w Szczecinie, Społeczne Stowarzyszenie Edukacyjno – Teatralne „Stacja Szamocin” w Szamocinie, Miejski Ośrodek Kultury w Tomaszowie Mazowieckim, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu, Stowarzyszenie Teatr Wiczy w Toruniu, Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Wsi Karpackiej „Karpatka” w Zawadce Rymanowskiej, Wałbrzyski Ośrodek Kultury, Klub Kultury „Falenica” w Warszawie, Teatr Dramatyczny m.st. Warszawy im. Gustawa Holoubka, HOBO Art Foundation w Warszawie, Stowarzyszenie Działań twórczych „Republika Warszawa” w Warszawie, Fundacja Artystyczna PERFORM w Warszawie, Stowarzyszenie „Niezależna Manufaktura Taneczna” we Wrocławiu, Towarzystwo Kultury Czynnej we Wrocławiu.
Prowadzący:
Ewa Machnio – scenografka, kostiumografka, kuratorka, performerka, architektka wnętrz. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na wydziałach Architektury Wnętrz (2005) oraz Scenografii (2008). Współpracuje z teatrami dramatycznymi i operowymi. Stworzyła projekty scenografii i i kostiumów do przedstawień Małgorzaty Głuchowskiej: Jak nie teraz to kiedy, jak nie my, to kto? (Teatr Łaźnia Nowa/Teatr Ludowy Kraków, 2011). Córeczki (Teatr Dramatyczny im. Gustawa Holoubka w Warszawie, 2011) oraz Lemoniadowy Joe (Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie, 2010); Łukasza Gajdzisa: Sunday Bloody Sunday (Teatr im. Hieronima Konieczki, Bydgoszcz 2011); opery Gianni Schicchi Giacomo Pucciniego w reżyserii Pawła Łysaka (Opera Nova w Bydgoszczy, 2010); Wojciecha Farugi: Sesja fotograficzna Izabeli Łęckiej. Is seeing really believing? (Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, 2010), Zachodnie Wybrzeże (Szkoła Aktorska Haliny i Jana Machulskich w Warszawie, 2008), Some Girl(s) (Teatr Kamienica w Warszawie, 2008). Zaprojektowała kostiumy do spektaklu Ludzie i anioły w reżyserii Grzegorza Chrapkiewicza (Teatr Bogusławskiego w Kaliszu, 2009). Współpracowała również z Andrzejem Domalikiem – spektakl Trzy siostry (Collegium Nobilium w Warszawie, 2008) oraz Krzysztofem Rogulskim – film Historia pewnego pokoju (2009). Autorka performansu w ramach spektaklu Gianni Schicchi. Kuratorka polskiej ekspozycji narodowej (Libereted Energy polska ekspozycja w ramach 12 edycji Praskiego Quadriennale Performance Design and Space 2011 Praga, Czechy).
Małgorzata Głuchowska – reżyserka teatralna, autorka filmów animowanych. Absolwentka Wydziału Reżyserii Dramatu na Akademii Teatralnej w Warszawie. W trakcie studiów rozpoczęła współpracę z Teatrem Dramatycznym m.st. Warszawy im. G. Holoubka, gdzie asystowała takim reżyserom jak Grażyna Kania, Paweł Miśkiewicz, Michał Borczuch. Zadebiutowała w czerwcu 2009 roku w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy im. G. Holoubka spektaklem Śmierć i dziewczyna. Dramaty księżniczek cz. IV na podstawie dramatów Elfriede Jelinek. W lutym 2010, w ramach roku Słowackiego zrealizowała spektakl-wykład na podstawie Balladyny w Instytucie Teatralnym. Następnie wyreżyserowała spektakl Lemoniadowy Joe otwierający międzynarodowy festiwal dramaturgiczny Demoludy w Olsztynie (premiera 1.10.2010). W 2010 r. zaangażowana była również w międzynarodowy projekt artystyczny Fabrec, który z inicjatywy Unii Europejskiej miał za zadanie zderzyć młodych twórców (teatr, muzyka, grafika) z Polski, Francji i Rumunii, czego owocem był spektakl jej reżyserii prezentowany w Tuluzie. 18 lutego 2011 roku miała miejsce premiera jej spektaklu Córeczki na podstawie pierwszego tomu Dzienników Zofii Nałkowskiej oraz twórczości postaci, które miały znaczący wpływ na jej dojrzewanie: M. Komornickiej, J. A. Kisielewskiego, S. Przybyszewskiego, D. Juel Przybyszewskiej. W ramach międzynarodowego festiwalu Boska Komedia w Krakowie zrealizowała spektakl w cyklu Pomniki Polskie Jak nie teraz, to kiedy, jak nie my, to kto?. W każdym z powyższych projektów była współautorką scenariuszy wraz z dramaturżką Justyną Lipko-Konieczną. Współpracuje także z Teatrem im. Szaniawskiego w Wałbrzychu, Teatrem im. W. Horzycy w Toruniu, Teatrem Polskim we Wrocławiu oraz w ramach Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej z Teatrem Miejskim w Gdyni.
Justyna Lipko-Konieczna – absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, doktorantka w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, studiowała także na Międzywydziałowych Interdyscyplinarnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Zawodowo związana z Teatrem Studio w Warszawie, gdzie pełni funkcję dramaturga. Współautorka scenariuszy teatralnych, dramaturżka współpracująca w tandemie z Małgorzatą Głuchowską, z którą przygotowała spektakle: Śmierć i dziewczyna. Dramaty księżniczek cz. IV, na podstawie dramatów Elfriede Jelinek oraz Córeczkina podstawie twórczości Zofii Nałkowskiej – oba spektakle w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy im. G. Holoubka, Lemoniadowy Joe w Teatrze Jaracza w Olsztynie, Jak nie teraz to kiedy, jak nie my to kto? – spektakl przygotowany w koprodukcji Festiwalu Boska Komedia oraz Teatru Ludowego w Krakowie. Współpracowała przy realizacji spektakli Peer Gynt. Szkice z dramatu Henryka Ibsena oraz Klub Polski – oba spektakle w reżyserii Pawła Miśkiewicza. Prowadzi warsztaty edukacyjno-teatralne dla młodzieży oraz pedagogów.
Paweł Nowak – scenarzysta, reżyser filmów i teledysków, absolwent Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego, stypendysta Warszawskiej Szkoły Filmowej. Laureat konkursu scenariuszowego „Nakręcone teksty” organizowanego przez FilmForum. Jeden z jego scenariuszy jest przedmiotem prac preprodukcyjnych w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Obecnie pracuje jako scenarzysta przy nowopowstającym serialu produkowanym przez Paisa Films dla Telewizji Polsat.
Ryszard Lipińki – student Wydziału Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej na specjalizacji Krytyka i animacja sztuki. Dodatkowo uczestniczy w programie fundowanym ze środków Unii Europejskiej: „UMCS dla rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy”, gdzie specjalizuje się w Zarządzaniu w kulturze. Wielokrotny wolontariusz podczas corocznego festiwalu Poleskie Lato z Folklorem we Włodawie, gdzie pracował jako tłumacz, opiekun i przewodnik zagranicznych grup tanecznych. Współpracował także z Włodawskim Domem Kultury, Młodzieżowym Domem Kultury we Włodawie, Zespołem Pieśni i Tańca Ludowego Polesie, Akademickim Centrum Kultury Chatka.
www.latowteatrze.pl
www.teatrdramatyczny.pl
www.e-teatr.pl
www.e-teatr.tv